Into Africa

16 juni 2012 - Tamale, Ghana

Hallo allemaal!

Dit reisverhaal zal voor sommige een megagrote verassing zijn, maar ik schrijf dit stukje vanuit een internetcafe in Tamale, Ghana. Inge, mijn hostmum in Engeland, heeft de hele maand juni en de eerste week van juli vrijgenomen. Dat gaf mij de gelegenheid om langer in Engeland te blijven, omdat ik in deze 5 weken vrijwilligerswerk in het buitenland kon zoeken waarna ik nog een paar weken in Engeland ben. Na wat gezoek ben ik bij Vrijwillig Wereldwijd uitgekomen. Een kleine organisatie met een persoonlijke en vrije aanpak. Al een tijd wilde ik graag een Afrikaans land bezoeken, omdat het leven hier nog zo puur is. Uiteindelijk is de keus op Ghana gevallen.

Een wereld van verschil met het bescheiden Europa. Alle cliché beelden zijn waar, de kindjes op de rug en vrouwen die hun spullen op het hoofd dragen. Zo grappig om dat in het echt te zien! Het leven is hier nog veel rauwer, hoewel Tamale de snelstgroeiende stad in West-Afrika is. Vaste telefoon en internetlijnen worden overgeslagen en men loop met de hipste mobieltjes (het liefst 2 voor het geval een netwerk uitvalt) en laptops rond. Wireless internet is op veel plekken te vinden. Daarnaast woont men nog wel in traditionele compounds of de iets modernere hutjes/huisjes.

Ik vloog vrijdagavond 22.45 me Virgin Atlantic vanaf London Heathrow naar Kotaka airport in Accra, Ghana. 's Ochtends zou ik opgehaald worden door Alex, contactpersoon van de organisatie die vrijwilligers opvangt bij aankomst. Na een uurtje gewacht te hebben nog geen Alex te zien. Na een belletje kwam Jasper me ophalen. Die heeft zo'n 7 maanden bij Alex en zijn gezin gewoont. En deed soms wat klusjes voor Alex. Die avond kwam ook Meggie aan in Accra en de volgende dag zijn we met Jasper naar een leuk strandje geweest om te lunchen. De volgende dag om 4 uur heb ik de bus richting Tamale genomen. Een hobbelige rit van 13uur in een gelukkig airconditioned bus. Dinsdagochtend werd ik met de motor door Bash van de organisatie opgehaald en naar kantoor gebracht. Hier komen de vrijwilligers samen om te lunchen, relaxen en de nieuwelingen blijven hier de eerste dagen slapen. Omdat ik maar zo kort in Ghana blijf heb ik er maar 1 nachtje geslapen. Woensdag ben ik naar m'n gastgezin gegaan. Een heel aardig gezin met 3 kinderen van 22, 14 en 11. De oudste is 29 en woont samen met haar man en kindje. Ik dacht in het begin even dat het geen Lydia geen zusje maar een slaafje was, maar dat blijkt hier normaal. Het is gebruikelijk dat 1 meisje uit het gezien het meeste werk moet doen. Woensdag hebben we met de Nederlandse delegatie in Tamale Oranje gekeken, helaas een dramatishe tijd. Maar wel leuk om eens te zien hoeveel Nederlanders hier zitten, een stuk of 20... Het werk bij Yaro (Youth Advocacy on Reproductive Order) verloopt tot nu toe een beetje stroef. De mensen op kantoor lijken niet veel actie te ondernemen, laat staan mij ergens bij te betrekken of op de hoogte te stellen. Na eigen initiatief getoond te hebben, heb ik iets voor elkaar gekregen, maar het lijkt nog niet echt te lopen. Ook omdat de scholen wat stroef zijn qua tijden die ze me geven om een een gesprek te houden met leerlingen. Daarom ga ik maandag en dinsdag naar de Kids Active school, een schooltje gestart door mensen van de organisatie. Hopelijk kan ik daar iets meer doen. Ik heb vanuit Engeland wat spulletjes zoals schriften, potloden en kleurtjes meegenomen dus hopelijk zijn ze daar blij mee. Daarnaast heb ik van Steve (m'n Engelse hostdad) nog een donatie gekregen die door de school goed te gebruiken is en waar ze zeer dankbaar voor zijn.

Ik blijf hier maar een relatief korte periode dus tijd voor veel tripjes is er niet. Nu heb ik het geluk dat 3 vrijwilligers hier al een tripje aan het plannen waren naar o.a. Mole National Park en ik mag mee! We vertrekken donderdag voor 5 dagen naar Wa en Mole National Park. Ook gaat de collega van Connie (vrijwilligster) mee. Omdat zij nog nooit buiten Tamale is geweest, heeft Connie haar dit reisje cadeau gedaan. Daarnaast gaan Jitske en haar moeder Annemarie mee.
Reacties, vragen en suggesties zijn welkom!

Liefs Tjitske

1. Paul Spauwen:
    Hallo Tjiske,

Mag ik je vragen mij te mailen? Ik wil een vrouw in Tamale mogelijk aan een laptop helpen. Echter doe dat alleen als ik weet hoe en wie. Ook moet ik zeker weten dat het geen nep gedoe is. Haar naam is Batawu Wahid, een amerikaanse met een Ghanese mom moeder en usa vader welke overleden zou zijn.Mijn email is [email protected] en website http://blissiness.nl
    Je begrijpt dat ik je schrijf wanneer je NU 23 juli 2012 nog in Tamale aanwezig bent en je terplekke mogelijk na mijn opgave van haar postadres en gegevens dit kan bevestigen. Ik schrijf je meer gegevens wannneer ik iets van jou verneem.
    Vriendelijke groeten uit Nijmegen Paul Spauwen
  2. Paul Spauwen:
    Haar naam is Bawatu Wahid en ID: of adres

BAWA ABDUL- WAHID
    P.O BOX 284
    COUNTRY: GHANA,
    CITY: TAMALE. Is haar postadres zoals ik dat via facebook van haar kreeg.

Natuurlijk onderzoek ik wat zij is, aangezien wij evetueel verder gaan als dat kan.

Groet wederom Paul Spauwen
  3. Tjitske:
    23 juli 2012
    Ik ben niet meer in Ghana helaas, succes!